„Po broju osoba koje se bave ’onostranim’, Bar je crnogorski rekorder. Razlog ovog fenomena je činjenica da u gradu pod Rumijom, kao nigdje drugdje u državi, žive izmiješani narodi, nacije i konfesije, sa svim mitovima i predanjima. U Baru možete naići na ’bijele’ i ’crne magove’. Na najboljem glasu po učinku su ’bijeli magovi’, kod kojih svakodnevno defiluju na desetine ljudi željnih pomoći, bez obzira kako se ko Bogu obraća, ili mu se uopšte ne obraća – vele upućeni, ističući da je Bar po ovom pitanju ipak nešto posebno, te da postoji bitna razlika između mađijanja – kojim se želi nanijeti zlo trećem licu, i ’nezvaničnog’ liječenja, kojim se želi učiniti dobro… Po strani u ovome treba staviti hodže koje se bave liječenjem putem zapisa – fragmenata iz Kur’ana, koji se pišu na parčetu papira i od toga prave amajlije, koje se nose sa sobom, i stavljaju ili u auto, ili pod jastuk. Prilikom dolaska kod njih, kažeš svoje ime i ime majke, i oni ti sami kažu šta te muči, gledajući u svoje knjige…“ ovako, između ostalog, piše barski novinar Radomir Petrić.

“Sihir (ili crna magija) je dio islamskog vjerovanja, a radi se o sporazumu između sihirbaza i šejtana koji se sastoji u tome da sihirbaz počini neke harame ili djela koja vode u širk (nevjerstvo), a da mu šejtan zauzvrat pomaže i bude poslušan u onome što traži od njega”. (Wikipedia)

Naravno, činjenica da se mnoge samozvane hodže bave ’istjerivanjem džinna’(đavola) i ’skidanjem sihira’ (magije), opšte je poznata. Isto tako nije tajna da i mnoge njihove školovane kolege uposlene u Islamskoj zajednici (mujezini, imami, muftije pa i najveći vjerski zvaničnici), primaju nevoljnike koji im se s punim povjerenjem obraćaju za pomoć. Nažalost, njihov angažman u većini slučajeva nije u skladu sa uzvišenom vjerom čije propise prezentiraju i tumače. Bezbroj je primjera širom Crne Gore (nažalost i regiona, pa i šire) gdje vjerski službenici zloupotrebljavaju položaj i svojim direktnim činjenjem još više doprinose beznadežnoj situaciji onih koji u njima vide ’slamku spasa’. Uglavnom se ta njihova djelatnost odvija u strogoj diskreciji, mada je bivalo i određenih situacija kada su u medijima isplivavale afere u kojim su pominjane i hodže iz Rožaja, Bijelog Polja i još nekih mjesta, kao i njihove ’nadnaravne’ sposobnosti. (Pogledati u galeriji primjer, kako jedan od barskih hodža ’pomaže’ svojim ’pacijentima’)

Multimedijalna sfera koja je doživjela ekspanziju tokom posljednjih godina, internet pomoću kojeg vam je dostupan i najskriveniji kutak na planeti, doprinijeli su da i tzv. ’crni & bijeli magovi’ na krajnje jednostavan način dođu do svojih žrtava. Naravno, ni naše hodže nijesu ’mimo svijeta’. Tako ste na web stranici ’Duhovna medicina’ mogli da se upoznate sa mladim 27-godišnjim hodžom E. P. (na sajtu je, naravno, navedeno puno ime i prezime) iz Bara koji „pripada mladoj generaciji duhovnih iscjeljitelja u Crnoj Gori“ i koji kaže: “Ponekad koristim štap od divljeg nara ako se radi o nekom inatljivom džinu, njime izudaram pacijenta po leđima vodeći pri tom računa da kažnjavani bude džin, ili ga uplašim vatrom. Nekad znam sanjati važne detalje o džinu napadaču i ukoliko tom prilikom saznam njegovo ime napišem ga na papir zajedno sa određenim simbolima i zapalim u vatri. Naravno ponekad se zna dogoditi da džin bude tvrdoglav pa da nakon svega poduzetog odbije napustiti ljudsko tijelo…Osim egzorcističkih tretmana hodža E.P. bavi se i izradom zapisa stoga mu nebrojeno puta na vrata pokucaju i oni koji žele da im posao ili trgovina krenu na bolje, izliječe neku bolest ili vrate ljubav u svoj brak.” Hodža E. P. još kaže: „Ima ljudi koji dolaze po određene zapise za trgovinu. Njih izrađujem prema sistemu koji se zasniva na numerološkim vrijednostima nekog Božijeg imena i brojčane vrijednosti imena dotične osobe. Osim za trgovinu radim zapise za brak na isti način a koji se pokazao vrlo uspješnim. Na kraju pisanja obavezno uputim dovu. Inače, uvijek uoči petka proučim dovu za sve one koji su kod mene tražili neku pomoć…” I, na kraju, broj telefona i e-mail adresa.

Naravno, ovaj mladi hodža ne čuva ’znanje’ ljubomorno samo za sebe, već je spreman da i druge poduči kako „izazvati ljubav i vratiti partnera“, šta uraditi „kada supruga želi vratiti svog muža“, kako napraviti „zapis za ljubav, posao, brak…“, „zapis- tilsum za ljubav na sedam komada tkanine“, „Ljubavni zapis- tilsum koji se stavlja u jelo ili piće“, „Ljubavni zapis- tilsum od koga tvoja (tvoj) voljena(i) neće moći zaspati dok se ne javi“… Takođe navodi i pojedinosti kako zapis napisati krvlju, „sa svoje noge, najbolje od stopala“, ili kako napraviti figuricu konja za određeni ritual, kako prizvati „džinskog slugu“.

Osim diplome, ovom mladom imamu kredibilitet i puno povjerenje brojnih nevoljnika, davala je i činjenica da je egzorcističke tretmane obavljao u mesdžidu Islamske zajednice.
Sredinom decembra prošle godine, nakon konsultacija sa više vodećih vjerskih autoriteta, kao i svjedočenja njegovih bivših ’pacijenata’, nekolicina članova džema’ata je zahtijevala od dotičnog imama da prekine sa tim aktivnostima koja su imala sva obilježja djelovanja suprotna islamskom učenju. Nakon što su od istog ignorisani i ismijani,obratili su se članovima džema’atskog kao i Glavnog odbora islamske zajednice Bar. Jedino što je, navodno, postignuto jeste sugestija rukovodstva dotičnom imamu da se navedenim aktivnostima ubuduće ne bavi u prostorijama mesdžida. Međutim, iako brojni vjernici ne žele da ih pomenuti imam predvodi, kao i činjenice da je ponašanje istog u suprotnosti sa načelima islama, zvanično rukovodstvo Islamske zajednice ne preduzima mjere u skladu sa propisima IZ-e! Jedini zaključak koji se nameće kao objašnjenje, jeste već duži niz godina očigledna tendencija određenih struktura i pojedinaca da se pasivizira rad džema’ata Novi bar (u čemu se i uspjelo) ili čak i da se isti ugasi jer nema svoju džamiju!

„Tema o sihru je veoma važna i potrebno je da se ulema pozabavi istraživanjem, analizom, pisanjem o sihru, zato što je to problem koji je praktično zaživio u današnjim društvima. profesionalci koji se bave sihrom neumorno rade, danju i noću, na rušenju i uništavanju. Pri tome zarađuju novce koje im daju slabe duše i najgori ljudi, oni koji mrze i zavide… i vesele se kada vide one kojima je napravljen sihr kako pate i muče se zbog sihra koji je u njima…“ (Vehid Abdusselam Bali: „Oštri mač u borbi protiv zlih sihirbaza“)

Nažalost, zvaničnici Islamske zajednice slobodno možemo reći, ovom akutnom problemu ne posvećuju nikakvu pažnju. Da je samo nedostatak znanja razlog njihovoj nezainteresovanosti, vjerovatno bi potražili odgovarajuće stručnjake za tu oblast. Stoga, neizostavno je potrebno što prije organizovati stručna predavanja na tu temu i to širom zemlje, kako bi se narod adekvatno edukovao.

Takođe je interesantan izostanak reakcija odgovarajućih državnih organa koji bi trebali da u ovakvim slučajevima preduzimaju svrsishodne zakonske mjere. Jer, osim zaista ozbiljnih problema psihofizičke prirode, brojni nevoljnici su izloženi i enormnim materijalnim troškovima, rukovođeni maksimom da „zdravlje nema cijenu“. A „naletnici“, budite sigurni, to znaju da iskoriste!

15.02.2013.g./5.Rebiu-l-ahir 1434.H.