Vakat (ar.) – vrijeme, doba
Zulum (ar.) – nepravda, nasilje, bezakonje, teror

(Abdulah Škaljić: „Turcizmi u srpskohrvatskom- hrvatskosrpskom jeziku“)

U organizaciji Mešihata islamske zajednice u Crnoj Gori, Islamske zajednice i Kulturnog centra Plava i Gusinja iz Njujorka, u utorak 5.marta 2013.godine, u Sportskoj sali u Plavu pod nazivom „Vakat zuluma, oprostiti – ne zaboraviti“, organizovana kolektivna molitva (klanjana dženaza) povodom, kako su istakli organizatori, stogodišnjice zločina nad Bošnjacima i Albancima u Plavu i Gusinju i njihovog nasilnog pokrštavanja tokom 1912. i 1913. godine. Klanjanju je prisustvovalo oko 2500 Bošnjaka i Albanaca iz tog i ostalih krajeva Crne Gore, BiH, Srbije i Kosova.

Tačno prije sto godina, od oktobra 1912. do kraja maja 1913. godine, muslimani su se našli na vojnom udaru crnogorske vojske koja je tada bila pod komandom državnih organa Crne Gore, tačnije kralja Nikole.

Tokom februara 1913. godine, na plavsko-gusinjski teren upućena je Donjo–vasojevićka brigada pod komandom brigadira Avra Cemovića, nakon čega se prema stanovništvu pristupilo primjeni veoma teških represivnih mjera. Tada je dolazak brigade službeno objašnjen kao potreba za efikasnije razoružavanje Bošnjaka, a kasnije je započeto pokrštavanje Bošnjaka i Albanaca pod parolom „Smrt ili pokrštavanje“.

U pohodu prema Bošnjacima i Albancima, u navedenom periodu, nasilno je pokršteno oko 12.500 muslimana, te ubijeno više od 1.800 ljudi, paljene su kuće, skrnavljene džamije i mezarja, strijeljana bošnjačko-albanska elita, pljačkana imovina, jer ova dva naroda tada nisu htjeli prihvatiti crnogorsku kapu i zastavu.

Ono što iritira objektivnog posmatrača jeste činjenica da je pomenuti skup organizovan pod nazivom „Vakat zuluma 1913“. Od moderatora programa, gradonačelnika Plava Orhana Šahmanovića i reisa Islamske zajednice Rifata Fejzića, u obraćanju prisutnima nijednom se nije mogla čuti riječ „genocid“! Stiče se utisak da se veoma vodilo računa da se ta ’inkriminisana’ riječ ni slučajno ne nađe u njihovom vokabularu prilikom obraćanja? S druge strane, g-din Šahmanović se prilikom posjete Americi krajem prošle godine, nimalo nije ustručavao da izjavi kako se „…u Crnoj Gori negira genocid nad Bošnjacima i Albancima u Plavu i Gusinju iz 1912. godine, i najavio da će od crnogorske javnosti tražiti izvinjenje.

On je, na polaganju kamena temeljca za Memorijalni centar Šadrvan u Montičelu kod Njujorka, najavio da će biti spona između Vlade Crne Gore i zahtjeva dijaspore da se zločini priznaju. Kako prenosi portal Bošnjaci.net, visoki funkcioner Bošnjačke stranke poručio je da dijaspora jedina glasno govori o zločinima nad Bošnjacima i Albancima u Crnoj Gori.

“Niko do sada se nije izvinio Bošnjacima i Albancima. Čak šta više negira se genocid. Stoga ja hoću da budem spona između onih tamo u Plavu i Gusinju i vas, i da budem ispred vas i s vama u odnosu s Vladom Crne Gore, uz nadu da se genocid neće nikad više ponoviti”, kazao je tada Šahmanović (Samir Kajošević, vijesti.me, 19.12.2012).

U svom javnom obraćanju Dževat Musić, predsjednik OO Bošnjačke kulturne zajednice Plav, između ostalog navodi: „…Prvog marta za vrijeme Džume namaza, podijeliše se džematlijama obavještenja da će se dženaza ubijenim muslimanima Plava i Gusinja 1912. i 1913. godine klanjati 5.marta 2013. u Fiskulturnoj sali u Plavu u 13 sati.

Na kraju teksta ovog plakata piše (citat): “U ovom tekstu nismo dali kvalifikativ stradanju muslimana Plavsko-gusinjskog kraja. Da li je to bio genocid, etničko čišćenje, zločin protiv čovječnosti? Na sva ova pitanja odgovore trebaju dati istraživanja koja se trebaju sprovesti u narednom periodu”.

Period od 100 godina Mešihatu IZ u CG nije bio dovoljan da utvrdi koji oblik zločina je bio, a Organizacioni odbor manifestaciju je nazvao “VAKAT ZULUMA 1913”. Po Rječniku arhaizama, stranih i manje poznatih riječi i izraza, koji se javljaju u bosanskom jeziku vakat znači doba, vrijeme, a zulum – nasilje, nepravda. Organizacioni odbor opštine Plav zbivanja 1913. naziva vremenom nepravde ili nasilja. Za njih je genocid strana riječ. Upotrijebiće je nakon „istorijskog istraživanja, koje će svoj epilog dobiti 9.marta ove godine“. Naučne bošnjačke i albanske institucije odavno su dokazale da su zločini u Plavu i Gusinju od prije 100 godina imali odlike genocida.

Ono što predst?vlj? bit?n element genocid? jeste postoj?nje n?mjer? učinioc? genocid? d? potpuno ili djelimično uništi neku od n?vedene četiri grupe: n?cion?ln?, etničk?, r?sn? ili vjersk?. D?kle, kod krivičnog djel? genocid? mor? d? postoji n?mjer? d? se potpuno ili djelimično uništi grup? ljudi zbog njihove n?cion?lne, etničke, r?sne ili vjerske prip?dnosti. Zar treba istoričari, profesori i dr. da nam kažu, da je postojala namjera crnogorskih, vojnih i policijskih vlasti, crkve i Prijekog suda da organizuju masovne likvidacije, nasilno pokrštavanje, raseljavanje, oduzimanje imovine i td. Zar to nisu elementarna obilježja genocida po Konvenciji OUN iz 1948. godine…”.

Istoričar Šerbo Rastoder u izjavi za medije kaže: “Prvo da se osvrnem na to da crnogorska javnost nije upoznata, mi tu javnost nijesmo upoznali sa tim. Ono što mi znamo ne mora svako da zna. Mi ovim skupovima činimo da i drugi znaju ono što mi znamo. A mi ovo znamo na osnovu konkretnih dokumenata, saglasno nauci i naučnoj metodi. Naravno, mi u tome nijesmo tu sami, sa nama je i crnogorska javnost i u subotu (9. mart) na okruglom stolu će učestvovati eminentni crnogorski intelektualci, koji će raspravljati zajedno sa nama o nečemu o čemu i mi mislimo da ne znamo do kraja…”Iz ove, najblaže rečeno konfuzne izjave akademika DANU i BANU, jedini zaključak koji se nameće je da neko drugi treba da nam potvrdi da li se te 1912/13. desio genocid ili možda tek samo zulum?

Udruženja Plavljana i Gusinjana iz SAD-a i BiH nisu prihvatila svojevrsno nametanje članova Organizacionog odbora za obilježavanje sto godina od stradanja Bošnjaka i Albanaca Plava i Gusinja.
Dženazi u Plavu nisu prisustvovali ni Reisu-l-ulema mr. Husein-ef. Kavazović, a time ni dr. Mustafa-ef. Cerić, predsjednik Svjetskog bošnjačkog kongresa, kao ni Glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji Muamer ef. Zukorlić.

S obzirom na gore navedeno realno je bilo očekivati da se pojavi neko od visokih državnih funkcionera Crne Gore, odnosno DPS-SDP-a. Pa, radilo se o sjećanju na ZULUM a ne GENOCID! Da li su procijenili da bi njihov dolazak bio kontraproduktivan u jeku predizborne predsjedničke kampanje, iako je skup tempiran upravo za taj period, a Fejzić podsjeća da je Crna Gora danas „dobronamjerna prema muslimanaima…“? Poznato je da je reis Fejzić tokom svog mandata i ranije aktivno učestvovao, direktno i indirektno, u predizbornim aktivnostima vladajućeg režima. Da li je slučajno baš ovaj datum izabran, ako se zna da su se pomenuti zločini dešavali u periodu od oktobra 1912. do kraja maja 1913. godine?

Ovdje je vjekovima običaj da komšije prisustvuju jedni kod drugih na sahranama i dženazama. Nažalost, ovoga puta taj običaj nije ispoštovan. Nije bilo ni predstavnika Srpske i Crnogorske pravoslavne crkve, iako su oni svojevremeno bili među prvim hrišćanima koji su se poklonili srebreničkim žrtvama. Crna Gora sada ima i svog rabina, vrhovnog poglavara jevrejske zajednice. Oni bar imaju iskustva sa viševjekovnim progonima i pogromima kojim su bili izloženi diljem današnjih zapadnoevropskih država. Ali ni njih nije bilo na dženazi. Predstavnici Mitropolije crnogorsko-primorske nisu nas počastili svojim prisustvom ni povodom nekih mnogo radosnijih događanja.
Kakav je epilog planiran na subotnjem okruglom stolu u Plavu, posvećenom „Vaktu zuluma“ – vidjećemo. Iskustvo nam govori da ćemo vjerovatno ponovo biti svjedoci određenih naučno – političkih kompromisa (da ne upotrijebimo neki teži izraz)!?